I. Edukacja i budowanie postaw
Współpraca z Partnerami
1. Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Targowisko:
- sfinansowanie wycieczki edukacyjnej do Krakowa. Zwiedzanie Kazimierza oraz Muzeum Etnograficznego, a w nim zbiorów wykopalisk zebranych na terenie Targowiska.
- Udział uczniów w organizowanych przez Stowarzyszenie
2. Gminna Biblioteka Publiczna – wyjścia uczniów do biblioteki w związku z organizowanymi spotkaniami, konkursami, spektaklami itp.
4. GOPS w Kłaju – pomoc materialna, wsparcie rodzin z racji ubóstwa i trudności występujących w rodzinach.
5. Powiatowe Centrum pomocy Rodzinie w Wieliczce - warsztaty na temat przemocy obejmujące szkolenia uczeń- rodzic-nauczyciel.
6. Policja Niepołomice, Wieliczka, Kraków – spotkania profilaktyczne, piknik.
7. Gminna Koalicja ds Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie - spotkania raz na kwartał oraz doraźnie, w celu pomocy rodzinom doświadczającym przemocy.
8. Sąd Rodzinny dla nieletnich w Krakowie, asystenci rodzin.
9. Powiatowa Poradnia Psychologiczo - Pedagogiczna w Wieliczce.
10. Ilya Markov – mistrz olimpijski wzorem dla młodych w osiąganiu celów.
Warsztaty, spotkania, realizacja działań
1. Podnoszenie świadomości uczniów oraz społeczności lokalnej w temacie bezpieczeństwa.
Zgłoszenie szkoły do udziału w Konkursie "Odblaskowa Szkoła"
Zrealizowanie następujących działań:
Następnie odbył się turniej sprawdzający wiedzę i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa.
Sprawdzenie sprawności rowerów uczniów dojeżdżających do szkoły. Oznaczenie rowerów sprawnych i tych, które wymagają doposażenia.
- wydanie przez koło dziennikarskie specjalnego numeru "Szkolna 313", w którym znalazły się rady dla rodziców, uczniów oraz wszystkich kierujących pojazdami. Rozdanie broszur przechodniom podczas Marszu Odblaskowego.
- Harcerze podczas zbiórek tworzyli odblaskowe znaczki oraz zadania z zakresu bezpieczeństwa potrzebne do przeprowadzenia podchodów odblaskowych.
2. Zorganizowanie pikniku rodzinnego pod hasłem Dzień Bezpiecznej Rodziny:
3. Działalność drużyny harcerskiej na terenie szkoły.
4. Tydzień Dobrego Chleba i Zdrowego Stylu Życia – jak powstaje chleb, zdrowy chleb, wartość chleba – działania prowadzone przy współudziale pań z Koła Gospodyń Wiejskich w klasach 1-3 oraz 4-6.
5. Organizowanie działań charytatywnych:
Góra Grosza, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, zbiórka plastikowych nakrętek, zbiórki makulatury, zużytych baterii, telefonów, sprzedaż kartek świątecznych, zbiórka karmy dla zwierząt w schronisku.
6. Udział w projektach i konkursach:
7 . Uczestnictwo w uroczystościach patriotycznych, gminnych i lokalnych:
8. Działalność chóru szkolnego -rozwija zainteresowania uczniów. Występy i udział w konkursach muzycznych
9. Działalność koła dziennikarskiego, które wydaje gazetkę "Szkolna 313".
10. Warsztaty i szkolenia:
- udział w warsztatach na temat: "Motywacja w nauczaniu"- pracownicy szkoły
Lekcje wychowawcze przeprowadzone w klasach, których celem było budowanie postaw koleżeństwa, odpowiedzialności, utrzymywania dobrych relacji koleżeńskich. Integrowanie zespołów klasowych.
11. Bezpieczeństwo:
12. Inne działania
II. Działalność profilaktyczna
1. Bezpieczeństwo
1.1 Udział w konkursie Odblaskowa Szkoła;
1.2 Profilaktyka środków psychoaktywnych
- happening na temat: „Palenie zabija. Powoli, lecz konsekwentnie”
- spotkania w grupie uczniów gimnazjalnych prowadzone przez szkolna pielęgniarkę dotyczące szkodliwości palenia e-papierosów
- udział w gminnym konkursie profilaktycznym zatytułowanym "Pamiętaj, że wszystkie nałogi prowadzą do zgubnej drogi"
- udział w obchodach Ogólnopolskiego Głosu Profilaktyki -w ZSO w Brzeziu.
- realizacja programu profilaktycznego „Cukierek” w grupie uczniów klas I-III, którego głównym celem jest przybliżenie dzieciom podstawowych informacji nt środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych.
- wystosowanie przez koordynatorów ds. bezpieczeństwa pisma informacyjnego na Komendę Policji w Niepołomicach, w którym wskazano miejsca niebezpiecznych na terenie Targowiska. Uzyskanie informacji zwrotnej od komendanta na temat podjętych działaniach, m in. przeprowadzenie analizy wskazanych zagrożeń przez odpowiednie służby, kierowanie większej liczby patroli oraz legitymowanie osób gromadzących się we wskazanych miejscach
- realizacja zajęć edukacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą we współpracy z Powiatowym Centrum Rodziny w Wieliczce. Dwugodzinne spotkania warsztatowe zrealizowane zostały w zespołach klasowych od klasy IV do III Gimnazjum poświęcone zjawiskom stresu i przemocy w kontekście radzenia sobie i poszukiwania pomocy
- nowe narkotyki – zagrożeniem dla młodego człowieka - lekcje wychowawcze uczniów z pedagogiem.
- wychowawcy podczas lekcji wychowawczych realizowali wybrane zagadnienia profilaktyczne wg programu "Spójrz Inaczej"
- udział uczniów w Gminnym Konkursie na temat: STOP PIJANYM KIEROWCOM. Uczniowie tworzyli prace literackie lub plastyczne, których celem było zachęcenie kierowców do bezpiecznej jazdy i nie wsiadania po alkoholu za kierownicę.
- rozmowy oraz spotkania z uczniami oraz rodzicami inicjowane przez pedagoga szkolnego oraz wychowawców. Zwoływanie Zespołów Wychowawczych w sytuacji wystąpienia problemów ( m.in. e-papierosy, trudne zachowania uczniów na zajęciach lekcyjnych).
- wyjście z pomocą do rodzin o niskim statusie materialnym i z problemami w rodzinie poprzez organizowanie dożywiania, wyjazdów wakacyjnych, wyprawki szkolnej. Ścisła współpraca z GOPS w Kłaju, Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminną Koalicją ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, asystentami rodzin w kwestii organizacji pomocy dzieciom i rodzinom będących w sytuacji kryzysowej. Otoczenie szczególną opieką pedagoga tychże uczniów.
- wystosowanie w czerwcu 2016 roku pisma do Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z prośbą o sfinansowanie programu profilaktycznego "Program domowych detektywów". Wybraliśmy ten właśnie program ze względu na zaproponowaną w nim realizację zagadnień profilaktycznych we współpracy dzieci, rodziców i wychowawców.
1.3 Profilaktyka trudności edukacyjnych
III. Promocja zdrowia 1. Weryfikacja asortymentu sklepiku szkolnego, wyeliminowanie słodyczy.
2. Akcje oraz udział w kampaniach:
-Owocowy tydzień – organizowany w miesiącach zimowych. W tym czasie uczniowie mogli zakupić m in. owoce, orzeszki, żurawinę
- Śniadanie daje moc - Ogólnopolska akcja. Uczniowie wykonują zdrowe kanapki, sałatki, soki.
- obchody Dnia Ziemi – rajd rowerowy po Puszczy Niepołomickiej
- kampania Fundacji „Dobre Życie” – obchody „Tygodnia Dobrego Chleba”. Podnoszenie świadomości uczniów na temat dobrego odżywania, zwrócenie uwagi na zdrowotne wartości chleba połączone z degustacją domowych wypieków
- kampania przeprowadzona wśród rodziców promująca szczepienia ochronne, rozdanie ulotek zachęcających do szczepień ochronnych
- obchody Światowego Dnia AIDS ( podsumowanie ankiety uczniowskiej oraz przedstawienie uczniowskich prezentacji dotyczących wiedzy na temat HIV oraz AIDS. Budowanie właściwych postaw do chorych i zakażonych. ( 30 .11.2015r).
- obchody Światowego Dnia Zdrowia pod hasłem: „Pokonaj cukrzycę”. W tym dniu uczniowie dowiedzieli się o etiologii choroby i czynnikach ryzyka. Mieli również możliwość zmierzenia poziomu cukru we krwi
- udział gimnazjalistów w imprezie sportowej – integracyjnej ( 05.04.2016r).
- Dzień Dziecka, w czasie którego duży akcent położono na wartość, jaką jest zdrowie i ruch.
- Zaproszenie specjalisty p. J. Wojas, która na podstawie wykonanych uczniom analiz składu ciała, przeprowadziła wykład dotyczący właściwego odżywiania. Następnie uczniowie mieli okazję spotkać się z autorytetem w dziedzinie sportu, mistrzem olimpijskim Ilyią Markovem, który przeprowadził trening z dziećmi i młodzieżą szkolną, wskazując wartość dbania o kondycję fizyczną i zdrowie oraz rozwijanie własnych pasji - realizacja programu zajęć pozalekcyjnych z zakresu gry w piłkę siatkową - realizacja zajęć pozalekcyjnych z zakresu biegania -Szkolne Koło Sportowe – uczniowie trenują grę w piłkę nożną - realizacja programu : „Trzymaj Formę” ( zagadnienia dotyczące zdrowego i właściwego odżywiania, higieny osobistej, aktywności fizycznej i wypoczynku).
IV. Infrastruktura
1. Montaż nowych rynien i rur spustowych na budynku szkoły – czerwiec 2016 rok.
2. Doprowadzenie ciepłej wody do sanitariatów przy sali gimnastycznej- czerwiec 2016 rok.
3. Wykonanie nowego systemu monitoringu wizyjnego obejmującego budynek szkoły oraz całą posesję szkolną i przedszkolną, korytarze i szatnię – lipiec 2016 rok.
4. Wybudowanie przepompowni odprowadzającej ścieki z sali gimnastycznej i przedszkola do kanalizacji głównej - lipiec 2016 rok.
5. Wykonanie nowego oświetlenia na posesji szkolnej –lipiec 2016 rok.
6. Wymiana tablic rozdzielczych i oświetlenia w sześciu salach dydaktycznych – styczeń 2016 rok.
7. Renowacja urządzeń na placu zabaw.
8. Odświeżenie dwóch sal lekcyjnych- luty 2016 rok.
9. Położenie wykładziny obiektowej w dwóch salach lekcyjnych -sierpień.
Zakup mebli do klas III.
10. Częściowe wyposażenie szatni w szafki indywidualne.
11. Doposażenie biblioteki szkolnej w nowe pozycje książkowe w ramach programu "Książki naszych marzeń".
V. Promocja działań w ramach Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa
1. Informowanie o działaniach podejmowanych na rzecz prowadzonej polityki bezpieczeństwa, poprzez umieszczanie informacji oraz zdjęć dotyczących prowadzonych działań na stronie internetowej szkoły.
2. Zamieszczanie informacji w prasie lokalnej, szczególnie w miesięczniku "Samodzielność".
3. Informowanie społeczności rodziców o podejmowanych działaniach podczas szkolnych wywiadówek, uroczystości.
4. Korzystanie z możliwości bieżącego informowania rodziców o realizowanych działaniach poprzez dziennik elektroniczny.