24 października uczniowie z klasy pierwszej oraz finaliści konkursu „Droga i ja” z klasy drugiej i trzeciej wzięli udział w grze terenowej, której celem było sprawdzenie umiejętności posługiwania się wiedzą zdobytą podczas zajęć z wychowawcami na temat bezpiecznego poruszania się po drodze. Dzieci bez problemu rozwiązywały zagadki, odpowiadały na pytania dotyczące poruszania się po ulicy oraz wykazały się znajomością podstawowych znaków drogowych. Gra w terenie pozwoliła dzieciom doświadczyć, dlaczego ważne jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, bycie widocznym oraz czemu służą zabezpieczenia znajdujące się na drodze szkolnej: progi zwalniające, barierki przy wyjściu z bramki szkolnej oraz ustawione znaki drogowe.
W dniu 17 października 2019 roku klasy IV-VIII wzięły udział w spotkaniu zorganizowanym przez Urząd Gminy w Kłaju na temat zanieczyszczenia powietrza. Akcja ma za zadanie uświadomić młodemu pokoleniu konsekwencje, jakie dla zdrowia ludzi i dla środowiska ma palenie śmieci w piecach. Trujące substancje i pyły powstające w procesie spalania są bowiem przyczyną wielu niebezpiecznych chorób, w tym alergii czy chorób nowotworowych.
Drugim ważnym problemem jest niska emisja, którą część społeczeństwa kojarzy jako zjawisko pozytywne, czyli niską emisję CO2 do atmosfery. Tymczasem niska emisja powstaje podczas ogrzewania domów paliwem kiepskiej jakości w starych piecach o złej kondycji technicznej. W efekcie podczas procesu spalania do atmosfery przedostaje się wiele zanieczyszczeń, takich jak tlenek azotu, tlenek siarki czy dwutlenek siarki. Zanieczyszczenie powietrza to palący problem i dotyczy każdego mieszkańca Ziemi.
Zajęcia poprowadziła firma Abrys. Projekt finansowany z funduszy Gminy Kłaj.
W piątek 18.10.2019r. w naszej szkole odbył się uroczysty apel z okazji XIX Dnia Papieskiego upamiętniający pontyfikat Jana Pawła II jako Papieża.
Rok ten upływa pod hasłem „Wstańcie, chodźmy!”. Uczniowie klasy VI pod kierunkiem Barbary Rybak w montażu słowno – muzycznym pt. ”Droga do świętości” przedstawili postać Ojca Świętego, wspominali jego dzieciństwo i młodość oraz drogę do świętości. Wypowiedzi uczniów przeplatane były pieśniami ulubionymi przez Papieża m in: „Barką”— którą Papież nadzwyczaj ukochał. Piękną pieśń na melodię „Roty” zaśpiewała Emilka Denisiuk uczennica klasy Va. Uczniowie w skupieniu, pełni powagi wysłuchali akademii.
16 października obchodzony jest Światowy Dzień Przywracania Czynności Serca i z tej okazji Szkoła Podstawowa w Targowisku włączyła się do akcji Bicia Rekordu w Pierwszej Pomocy. Uczniowie wszystkich klas zostali przeszkoleni i w wyznaczonym dniu w godzinach od 12.00 do 12.30 prowadzili ciągłą resuscytację krążeniowo-oddechową. W przedsięwzięciu wzięło udział 100 uczniów klas od IV do VIII\
Naszym celem jest wspólne promowanie nauki pierwszej pomocy.
Koordynatorzy ZPB
W dniu 10 października 2019 roku odbyły się prawybory do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt został zorganizowany przez klasę VIII w ramach lekcji WOS. Osoby z tej klasy zasiadły w komisji wyborczej, który była odpowiedzialna za wydawanie kart do głosowania. Ku naszemu zdziwieniu średnia frekwencja wszystkich klas wyniosła 57%. Najwyższą frekwencję uzyskała klasa VII (ok. 89% osób z tej klasy zagłosowało). Komisja wyborcza oraz wyznaczeni uczniowie liczyli procentowe wyniki prawyborów. Wyglądają one następująco:
-PiS ok. 39%,
-PSL ok. 20,4%,
-Konfederacja ok. 13,6%,
Reszta partii zyskała bardzo mało procent ok. 2-3%.
Wybory do sejmu również wygrał PiS (32%), prawie identyczną ilość uzyskało PSL (30,5%).Trzeba przyznać, że podliczanie głosów było dość czasochłonne. Cały projekt był przygotowywany przez ok. 2 tygodnie. Zorganizowanie polegało na:
-wydrukowaniu programu każdej partii,
-własnoręcznemu zrobieniu urny (za którą na prawyborach odpowiadał Maksymilian Migdał), wykonano ją ze starego akwarium,
-zrobieniu stanowiska dla komisji.
Podsumowując podczas całego projektu uczniowie byli bardzo zaangażowani i wiele się nauczyli. Każdy uczeń zobaczył jak wyglądają wybory i na pewno dzięki temu zyskał dużo nowej wiedzy.
Drugiego października 2019 roku klasy siódma i ósma wraz z nauczycielami pojechały na wycieczkę do niemieckiego obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Wszyscy zebraliśmy się pod szkołą punktualnie o 7.30. Wyjechaliśmy w drogę o godzinie 7:45. Podróż minęła bardzo szybko. Po przyjeździe na miejsce zaparkowaliśmy na parkingu niedaleko obozu. Po opuszczeniu autokaru ruszyliśmy pieszo. Przeszliśmy przez bramę na której widniał napis „ Arbeit macht frei”, czyli praca czyni wolnym. Najpierw sprawdzono nasze plecaki i telefony, po czym dostaliśmy słuchawki i krótkofalówki. Dzięki nim mogliśmy lepiej słyszeć przewodnika.
Na początku zwiedzania muzeum zobaczyliśmy plac, gdzie więźniowie mieli apel trwający niekiedy kilka godzin. Potem przeszliśmy do budynku, w którym na ścianach wisiało kilka obrazów przedstawiających życie w obozie, oraz portrety niektórych więźniów. Widzieliśmy płot elektryczny otaczający Auschwitz. Następnie pani przewodniczka zaprowadziła nas do pomieszczenia w którym mogliśmy zobaczyć pozostałe po więźniach rzeczy osobiste, takie jak; okulary, buty, łyżki, walizki, talerze, ubrania oraz zdjęcia. Usłyszeliśmy historie o doktorze Mengele, który przeprowadzał okrutne eksperymenty na bliźniakach. Pokazano nam również pomieszczenie w którym spalane były zwłoki. Na koniec byliśmy w miejscach kar specjalnych czyli: „celi głodowej’, „ciemnicy”, oraz w pomieszczeniu gdzie gazowano ludzi. Ostatnim miejscem którym zobaczyliśmy w muzeum była Ściana Śmierci, gdzie rozstrzelano kilkadziesiąt tysięcy ofiar. Poznaliśmy także warunki w jakich musieli żyć więźniowie.
Następnie udaliśmy się do Brzezinki obozu oddalonego o kilka kilometrów od Oświęcimia. Było tam dużo baraków i tory. Ludzi przywożono tam pociągami, a kiedy wysiadali za bramą komendant pokazywał im w którą stronę mają iść. W lewo oznaczało śmierć w prawo życie. Za warstwą drzew ukryte były pomieszczenia gazowe, w których zabijano ludzi, a następnie palono ich ciała na stosie. Byliśmy również w jednym z baraków w którym kolejny raz staraliśmy sobie wyobrazić w jakich warunkach musieli żyć więźniowie. Były w nim trzy piętrowe prycze i ściany na których podpisało się kilku turystów.
Po wyjściu z muzeum udaliśmy się autobusem w stronę domu. Przyjechaliśmy pod szkołę ok. godziny 17-tej.
Według mnie obozy koncentracyjne to miejsca naznaczone trudną i tragiczną historią. Pokazują one do czego prowadzi nienawiść, dlatego każdy człowiek powinien je odwiedzić. Budynki, przedmioty, opisy przywołują przerażające wydarzenia z przeszłości i nie pozwalają przejść obojętnie. Wycieczka bardzo mi się podobała, dużo się na niej dowiedziałem, oraz była ciekawym oderwaniem od zajęć szkolnych. Myślę , że każdy z nas zapamięta tą lekcję historii i miejsce gdzie „ Ludzie ludziom zgotowali ten los.”
AK
Warszawa, 7 października 2019 r.
Na przestrzeni ostatnich lat pojawiły się nowe zagrożenia dla zdrowia publicznego, tzw. elektroniczne papierosy (e-papierosy). Są one postrzegane jako mniej szkodliwe, dlatego młodym ludziom wydają się szczególnie atrakcyjne.
E-papierosy oraz tytoń podgrzewany pozwalają ukryć nawyk palenia.
Tym samym eliminują istotny czynnik chroniący młodzież przed sięganiem
po papierosy, jakim jest strach przed wykryciem nałogu przez rodziców. Dlatego też w łatwy sposób otwierają furtkę do palenia papierosów w przyszłości.
E-papieros to inaczej elektroniczny system dostarczający nikotynę.
E-papierosy to urządzenia elektroniczne, które podgrzewają ciecz i wytwarzają aerozol lub mieszankę małych cząstek w powietrzu. Mają wiele kształtów i rozmiarów. Większość z nich ma baterię, element grzewczy i miejsce na tzw. liquid. Niektóre e-papierosy wyglądają jak zwykłe papierosy, cygara lub fajki.
Inne przypominają pamięć USB, długopis lub przedmioty codziennego użytku.
Papierosy elektroniczne funkcjonują pod różnymi nazwami: e-papierosy, e-fajki lub systemy dostarczania nikotyny (ENDS).
W skład e-liquidu wchodzą: glikol propylenowy i/lub gliceryna, woda lub etanol, nikotyna (od 0 do 20 mg/ml) oraz dodatki smakowo-zapachowe. Obecnie istnieje ponad 8 000 różnych rodzajów e-liquidu o owocowych bądź słodkich smakach (m.in.: czekolada, popcorn, guma balonowa, wanilia), które mają na celu zachęcić młode osoby do sięgnięcia po e-papierosa.
Korzystanie z e-papierosa jest czasem nazywane „wapowaniem”
lub „JUULINGIEM”.
E-papieros działa na zasadzie podgrzewania płynu (e-liquid) do temperatury około 200oC, tworząc przy tym aerozol, który jest wdychany przez użytkownika. Zwykle zawiera on nikotynę, aromaty i inne substancje chemiczne.
Użytkownicy wdychają aerozol z e-papierosów do płuc. Mogą go również wdychać osoby postronne, gdy użytkownik wydycha go w powietrze.
Warto zwrócić również uwagę na fakt, że urządzenia do palenia e-papierosów mogą być używane do dostarczania substancji psychoaktywnych.
Aerozol z e-papierosów jest szkodliwą „parą wodną”. Aerozol do e-papierosów, który użytkownicy wdychają, może zawierać szkodliwe substancje, w tym:
Użycie e-papierosa powoduje emisję pyłu zawieszonego (PM2.5)
oraz najdrobniejszych cząstek (UFPs), których stężenie wzrasta w powietrzu otaczającym e-palacza.
JUUL to forma e-papierosa – urządzenie do vapingu o systemie zamkniętym, które nie jest przeznaczone do napełniania. Inteligentny mechanizm podgrzewający w urządzeniach JUUL wytwarza aerozol. Został zaprojektowany tak, aby ograniczać spalanie. Akumulator urządzenia JUUL ładuje się przez stację dokującą USB.
Wszystkie e-papierosy JUUL mają wysoką zawartość nikotyny. Według producenta pojedyncza kapsułka JUUL zawiera tyle samo nikotyny, co paczka 20 zwykłych papierosów. Produkt jest dostępny tylko w wysokich stężeniach nikotyny, co może powodować u niektórych nastolatków szybki rozwój uzależnienia. JUUL używa płynnych wkładów nikotynowych zwanych „podami”, które są dostępne w smakach atrakcyjnych dla młodzieży.
W Polsce papierosy istnieją już od 13 lat, jednak ich prawdziwa ekspansja na naszym rynku nastąpiła w latach 2008-2009.W tym okresie powstało najwięcej firm handlującymi tymi produktami, a za tym nastąpił lawinowy wzrost liczby użytkowników papierosów elektronicznych. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) alarmuje, iż właśnie w latach 2008-2012 w krajach Ameryki Płn., UE i Korei Płd. co najmniej dwukrotnie zwiększyła się liczba osób dorosłych używających tych produktów.
E-papierosy zyskały największą popularność wśród młodzieży. Przykładem
są Stany Zjednoczone, w których w 2011 roku e-papierosów używało 1,4% gimnazjalistów i 2,7% uczniów szkół średnich, a już rok później e-papierosy paliło odpowiednio 4,7% i 10% uczniów tych szkół. Innym przykładem może być Wielka Brytania. W 2013 roku 7% młodych mieszkańców tego kraju w wieku
11-18 lat zadeklarowało, iż przynajmniej raz w życiu korzystało z elektronicznych papierosów. W 2015 roku liczba ta wzrosła do 13%!
Polska negatywnie wyróżnia się na tle innych państw. Odsetek użytkowników elektronicznych papierosów jest bardzo wysoki, szczególnie w grupie nastolatków i młodych dorosłych. Coraz więcej uczniów przychodzi do szkoły
z elektronicznymi papierosami. Wielu z nich pali podczas przerw. Mimo, że szkoły wprowadzają regulaminy o zakazie używania e-papierosów, nie powoduje to spadku liczby użytkowników. Badania porównawcze przeprowadzone w 2011 roku i w 2014 roku wśród uczniów w wieku 15-19 lat wskazują, że liczba polskich nastolatków, którzy próbowali e-papierosa, wzrosła od 2011 roku sześciokrotnie. Nawet 30% uczniów w wieku od 15 do 19 lat regularnie pali elektroniczne papierosy, a 60% spróbowało ich co najmniej raz życiu.
Ponad połowa badanych (54,8%) uważała, że e-papierosy są dużo bezpieczniejsze niż zwykłe papierosy! Używanie e-papierosów jest traktowane przez młodzież jako mniej ryzykowne. Ponadto e-papierosy wyglądają atrakcyjnie, co osłabia negatywne przekonania na temat ich wpływu na zdrowie. Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że e-papierosy tak samo uzależniają i tak samo negatywnie wpływają na zdrowie jak papierosy tradycyjne.
Istnieją dowody na to, że młodzi ludzie, którzy używają e-papierosów, mogą częściej palić papierosy w przyszłości. Istnieją udokumentowane przypadki zatruć płynem z e-papierosów wśród dzieci oraz osób dorosłych.
Układ narządów |
Skutki zdrowotne wynikające z użycia |
Układ oddechowy |
- podrażnienie górnych i dolnych dróg oddechowych (Vardavas et al., 2012), |
Układ immunologiczny |
- indukcja stanu zapalnego w drogach oddechowych (Scott et al., 2018), |
Ośrodkowy |
- zmiany behawioralne (Grana et al., 2014), |
Pozostałe układy |
- podrażnienie oczu (Grana et al., 2014), |
Co więcej, badania naukowe opublikowane w 2019 r. (Caporale et al., 2019) pokazują, że nawet beznikotynowe e-papierosy mogą być szkodliwe dla zdrowia, uszkadzając śródbłonek naczyń krwionośnych.
Najnowsze doniesienia medialne (z 23 sierpnia 2019 r.) donoszą o pierwszej śmierci dorosłego pacjenta związanej z ciężką chorobą układu oddechowego. Zgon jest wiązany z użyciem e-papierosów. Amerykańskie szpitale głośno mówią o coraz większej liczbie bardzo młodych osób palących e-papierosy, które trafiają do szpitali z problemami oddechowymi. Jedynym czynnikiem wspólnym w tych przypadkach jest używanie e-liquidów.
Działania w ramach konkursu ODBLASKOWA SZKOŁA 2019
Szkoła Podstawowa w Targowisku na początku nowego roku szkolnego promuje bezpieczeństwo wśród uczniów, rodziców oraz społeczności lokalnej. W tym roku również przystąpiliśmy do działania.
Zgłosiliśmy udział szkoły w konkursie organizowanym przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie pod nazwą „Odblaskowa Szkoła”. Jego celem jest podniesienie świadomości rodziców i dzieci na temat dbania o bezpieczeństwo podczas drogi do i ze szkoły oraz kontrolowanie ustawowego obowiązku korzystania przez dzieci z elementów odblaskowych. Promujemy również inicjatywy ograniczające zagrożenia w ruchu drogowym.
Jak co roku nauczyciele i uczniowie wraz z rodzicami aktywnie włączają się w działania podnoszące bezpieczeństwo dzieci.
Co się już zadziało?
We wrześniu:
1.Skompletowaliśmy kamizelki i elementy odblaskowe, aby każdy uczeń i przedszkolak był widoczny na drodze. Pomógł nam w działaniu pan Mrówka ze Składów Budowlanych w Niepołomicach. Dziękujemy!!!
2. W każdej klasie przygotowano gazetki dotyczące bezpieczeństwa na drodze, promujące noszenie odblasków.
3. Uczniowie spotkali się z policjantem, który zwrócił szczególną uwagę na bezpieczne korzystanie z dróg oraz konieczność zakładania odblasków i kasków podczas jazdy na rowerze, hulajnodze, deskorolce.
4. Ogłoszono konkurs plastyczny pt. „Jestem bezpieczny, gdy idę lub wracam ze szkoły”.
5. Ogłoszono konkurs fotograficzny Moja odblaskowa rodzina.
6. Zorganizowano zajęcia pozalekcyjne w temacie bezpieczeństwa na drodze i noszenia elementów odblaskowych, podczas zajęć świetlicowych.
7. Przeprowadzony został turniej wiedzy o ruchu drogowym. Wyłoniono zwycięzców.
8. W dniu 29 września odbył się Jesienny Piknik Odblaskowy. Podczas imprezy wszystkie przedszkolaki dostały od Pana Mrówki kamizelki odblaskowe, w których pobiegły wraz z rodzicami ulicami Targowiska, aby promować noszenie odblasków. Następnie miały miejsce konkursy wiedzy o ruchu drogowym, pokaz ciągłej resuscytacji w wykonaniu strażaków, kontynuowany przez dzieci i rodziców. Zawody w odblaskach, happening i pokaz mody odblaskowej oraz wspólny taniec – to działania, które odbyły się podczas imprezy, sprawiając dzieciom i dorosłym wiele radości.
9. Akcja „Ratujemy i uczymy ratować” – uczniowie klasy ósmej pod patronatem specjalisty edukacji dla bezpieczeństwa przygotowali warsztaty dla klas 1-3. Dzieci uczyły się, w jaki sposób powiadamiać o zdarzeniu oraz trenowały resuscytację krążeniowo-oddechową. 10. Odblaskowy Rajd rowerowy wolontariuszy biegu po Puszczy Niepołomickiej „4RestRun”.
11. Uczniowie klas I- III doskonalili umiejętność bezpiecznego poruszania się po drodze. Szczególną uwagę zwrócono na prawidłowe przechodzenie przez pasy i na przejściach z sygnalizacją świetlną.
12. Uczniowie klas I-III uczestniczyli w konkursie plastycznym „Chodź z nami” w ramach Kampanii Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w miastach i gminach oraz zmiany zachowania mieszkańców. Hasło kampanii „Bezpieczny ruch pieszy i rowerowy”.
Co przed nami?
- dyskoteka odblaskowa
- realizacja działań w ramach kampanii NO PROMIL-NO PROBLEM
- akcja dla seniorów promująca noszenie kamizelek i elementów odblaskowych
- bicie Rekordu w Pierwszej Pomocy - ciągła resuscytacja
- Bezpieczny Marsz ulicami miejscowości, podczas którego uczniowie zachęcają mieszkańców do noszenia odblasków
- finał konkursu Odblaskowa Szkoła 2019 – podsumowanie i rozdanie nagród zwycięzcom konkursów.
Koordynatorzy Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa w Targowisku